PoPSR Prośba o potwierdzenie stanów rozrachunków

PoPSR Prośba o potwierdzenie stanów rozrachunków

0.0(4)
4682
Wersja: 10.02.2020

Do czego stosuje się PoPSR

Czynność potwierdzenia stanów wzajemnych rozrachunków inicjowana jest przez wierzyciela i zobowiązuje dłużnika do odpowiedzi w formie potwierdzenia zgodności wskazanych sald lub wskazania niezgodności i wartości kwestionowanych, a także podnoszonych przyczyn niezgodności. Potwierdzenie stanu kont prawidłowo uzupełnione i podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania jest podstawą uznania długu i stanowi podstawę do powództwa cywilnego ze strony wierzyciela.

Potwierdzenie stanów rozrachunków stanowi jedną z obowiązkowych metod inwentaryzacji majątku jednostki, która odbywać się powinna na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W zależności od rodzaju majątku podlegającego spisowi różnicowana jest częstotliwość prowadzonych czynności oraz metody ustalania stanu składników majątku.

Prośba o potwierdzenie stanu sald, a także i odpowiedź przekazane mogą być zarówno w formie dokumentu pisemnego przesłanego pocztą listem poleconym z potwierdzeniem odbioru, jak i w formie elektronicznej. 

W zależności od reakcji kontrahenta, wierzyciel występujący z wnioskiem o potwierdzenie stanu rozrachunków:

  • może uzyskać potwierdzenie zgodności stanu kont ze stanem stwierdzanym przez kontrahenta,
  • uzyskać może informację o kwestionowaniu wierzytelności wskazanych w piśmie – co spowoduje u niego obowiązek porównania danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi, powództwami oraz kwotami kwestionowanymi  i weryfikację ich  realnej wartości; na kwoty wątpliwe do egzekucji należy dokonać odpisu aktualizacyjnego,
  • może nie uzyskać potwierdzenia inwentaryzacyjnego w efekcie czego inwentaryzacji należności dokonać należy w  drodze  porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi oraz weryfikacji realnej wartości tych należności.

Podstawa prawna

Art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2013 r. poz. 330), tj. z dnia 17 stycznia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 351)

Nota prawna

PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.

Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.

Płatny
ePUAP
Eksport do XML
Eksport do PDF

Zostań resellerem fillup

Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.