P
P Magazyn przyjmie
Do czego stosuje się P
Jednostka prowadząca magazyn może posługiwać się szczególną kategorią dokumentów księgowych, jakimi są dokumenty magazynowe. W większości przypadków dokumenty takie mogą być zastąpione tradycyjnymi dokumentami księgowymi (np. faktura VAT), niemniej zdarzają się przypadki przy nabyciu towarów i materiałów.
Otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Jeżeli jednak materiał lub towar handlowy, którego zakup dokumentowany jest fakturami dostawców i został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), stanowiącego właśnie dokument MP. Druk taki powinien zawierać co najmniej:
- imię,
- nazwisko (firmę),
- adres dostawcy,
- ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową dostarczonych towarów i materiałów,
- wartość materiału (lub towaru handlowego) i
Dokument należy traktować jako dokument księgowy i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu.
Opis musi być potwierdzony datą i podpisem osoby, która przyjęła towar (materiał) oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury.
W przypadku, gdy podatnik otrzymał materiał lub towar handlowy oraz fakturę na ten materiał lub towar handlowy w tym samym miesiącu, opis dołącza do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na podstawie otrzymanej faktury.
Podstawa prawna
Art. 21 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2013 poz. 330 ze zm.); Par. 16 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. 2003, nr 152, poz. 1475 ze zm.)
Nota prawna
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.
Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.
P
Zostań resellerem fillup
Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.