FkorR (Rach-1poz) (archiwalny) Faktura bez VAT korygująca/Rachunek korygujący

FkorR (Rach-1poz) (archiwalny) Faktura bez VAT korygująca/Rachunek korygujący

0.0(0)
813
Wersja: (1)
Obowiązywał do 12.11.2019

Do czego stosuje się FkorR (Rach-1poz)

Ten formularz faktury bez VAT / Rachunku (dla kilku pozycji/produktów lub usług) wygodnie wypełnisz przy użyciu kreatora o nazwie 'FAKTURA BEZ VAT (RACHUNEK)'. Do korzystania z tego formularza oraz innych kreatorów faktur wymagane jest posiadanie wersji 3.0 programu lub wyższej.

Podatnik może wystawiać dokument sprzedaży, który nazwie fakturą bądź rachunkiem i którym dokumentować będzie dokonywanie odpłatnych dostaw towarów lub usług lub dostaw nieodpłatnych, lecz zrównanych z odpłatnymi. Tzw. faktura bez VAT lub rachunek uproszczony zachowują swoją moc również po zmianach prawa dokonanych w 2014 r., które zmieniły strukturę danych obowiązkowo zawieranych na dokumentach księgowych. Nadal zatem można wystawiać takie dokumenty. Jedyne czego należy dopilnować, to należy sprawdzić czy posiadają one niezbędną minimalną ilość danych wymaganych celem ich ujęcia w poszczególnych drukach.

Fakturę bez VAT lub rachunek uproszczony wystawia się na żądanie klienta. Nie ma zatem obowiązku podpinania tych dokumentów każdorazowo, pod każdą realizowaną sprzedaż. Zasada ta dotyczy zarówno:

  • Gdy transakcja jest na rzecz przedsiębiorcy,
  • Gdy transakcja jest na rzecz osoby nie będącej przedsiębiorcą (konsumenta).

Fakturę lub rachunek uproszczony wystawić należy na takich zasadach także w przypadku, gdy podatnik dokonujący czynności nie dokonał rejestracji dla celów podatku i nie uzyskał statusu podatnika VAT czynnego lub zarejestrowanego podatnika VAT zwolnionego (np. czynności opodatkowane nie przekroczyły limitu 150.000 zł). Wystawić może ją zatem także w przypadku, gdy nie przeprowadził on jakiejkolwiek rejestracji na druku VAT-R lub CEiDG-1.

W przypadku czynności zwolnionych z opodatkowania (ze względu na powyżej wskazane zwolnienia) podatnik:

Żądanie wystawienia rachunku uproszczonego lub faktury bez VAT powinno być złożone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Po uzyskaniu żądania, podatnik posiada termin, w którym  fakturę musi wystawić. Jest to:

  • gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu sprzedaży;
  • gdy żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie tego miesiąca - nie później niż 15 dnia od dnia zgłoszenia żądania.

Może wystąpić też przypadek, w którym dokument „rachunku uproszczonego” wystawia osoba, która w ogóle nie jest związana z podatkiem VAT, nie podlega mu. Ma to miejsce np. przy zleceniobiorcy, który prywatnie na rzecz zatrudniającego go podmiotu wystawia rachunek uproszczony i na tej podstawie są mu wypłacane kwoty wynagrodzenia. Tu również rachunek powinien być wystawiany w okresie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca wykonania czynności, a rachunek wystawiony powinien być w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania. W praktyce takie przypadki uregulowane są umownie i przyjmuje się, że to umowa powinna podawać termin wystawienia tej faktury, nie naruszając jednak zasad podanych powyżej – wskazanych przez przepisy prawa.

Rachunek lub faktura uproszczona muszą zawierać co najmniej:

  • datę wystawienia,
  • numer kolejny,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cenę jednostkową towaru lub usługi,
  • kwotę należności ogółem,

Rachunek lub faktura bez VAT muszą być wystawione w dwóch egzemplarzach. Jeden przekazuje się kupującemu, a drugi zatrzymuje sprzedawca i przechowuje go w swojej dokumentacji. 

Praktyczny i szybki kalkulator VAT netto / brutto – sprawdź oblicz kwotę VAT lub netto.

Nota prawna

PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.

Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.

Bezpłatny
ePUAP
Eksport do XML
Eksport do PDF

Zostań resellerem fillup

Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.